Välkommen! Här kan man läsa texter, tips och anteckningar om internationell poesi. Äldre, ny, översatt eller på originalspråk. Texterna är skrivna av personer med anknytning till serien. Kommentarer till inläggen skall vara signerade. Ange ISBN-nummer till anförd litteratur. Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort inlägg och kommentarer som vi inte tycker hör hit.

fredag 19 augusti 2011

BOSNISK POESI


I Sarajevo ges varje juni en poesifestival. Jag deltog inte, men jag besökte Sarajevo senare under sommaren. På inrådan av Refik Licina sökte jag upp den fina bokhandeln  och förlaget ”Bybook”. Jag köpte vad som fanns i översättning, bland annat Semezdin Mehmedinovic Nine Alexandrias  (övers. Ammiel Alcalay, ISBN 0-87286-423-5) och Faruk Sehic Street espitles (övers. Vesna Stamenkovic, ISBN 978-86-86337-22-1).

På Quinghai Lake-festivalen i Kina mötte jag sedan poeten Senadin Musabegovic. Dikter av honom kan man finna på Words Without Borders  (http://wordswithoutborders.org). Efter kriget, som han genomled i Sarajevo och som givetvis starkt präglat hans poesi, bodde han tio år i Italien, skrev en doktorsavhandling och sysslade med konstkritik. Idag undervisar han estetik på universitet i Sarajevo.

Magnus William-Olsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar